2012-08-05

Olympisch buisgekluisterd

In de lokale sportbiotoop is het denk ik overal ter wereld zo'n beetje lauwe loene, dus alles wordt als vanzelf naar de kijkbuis getrokken door dat equivalent van een zwart gat dat de olympische spelen in medialand is. Mijn kijkbuis is natuurlijk de laptop, want daar is alles te vinden wat je maar wilt. Live en in hoge kwaliteit.

Wat mij betreft is de gewone TV dood voor dit soort grote evenementen. Ik ben niet langer gedwongen om door de bril van Mart Smeets en redactie te kijken en ik hoef hun ondertussen overbekende commentaar ook niet aan te horen. Afwisseling van spijs doet simpelweg eten. Het is af-en-toe genieten om zo'n chauvinistische BBC-brit of zo'n teleurgestelde ZDF-duitser aan te horen.Zint het je niet, dan kies je voor een pool of een chinees, zodat de fouten in het geleuter je niet kunnen irriteren. Geluid van wedstrijd en publiek erbij blijft toch wel belangrijk voor het meegenieten.

Gisteren heb ik weer even kunnen genieten van de totale onbekendheid van die britten met het volleybal.
In de laatste set van Amerika - Rusland viel de verbinding van het favoriete kanaal weg, dus ik moest een alternatief vinden. De snelle pluk leverde BBC-sport, kan slechter. Daar zaten (natuurlijk) twee oudere mannen een commentaar te geven waar de professionaliteit van af spatte, zoals je het van de BBC verwacht. In de buzzword bingo en emoties scoorden ze een volle tien. Als ze het over cricket hadden gehad had ik ze met ingehouden adem gevolgd.
Nu volgde ik ze ook ademloos, maar dat was meer omdat het hikken van het lachen me de lucht ontnomen had. Ze wisten echt helemaal niet waar ze naar zaten te kijken. Het was of iemand uit de jungle van Nieuw-Guinea voor het eerst een voetbalwedstrijd ziet en daar verslag van doet. Vermaak van de bovenste plank.

Dat afbreken van de zending heeft trouwens te maken met de tijdsplanning van de wedstrijden.
Er gebeurt zoveel daar in London, dat er een strakke organisatie van de kanalen moet zijn. Nu volleybal en strak om 13:00 uur switchen we naar 12m luchtgeweerschieten voor vooral chinese vrouwen met 1 overontwikkeld oog.
Helaas heeft een-of-andere idioot de tijd van "een volleybalwedstrijd" gezet op wat normaal is voor een "straight win", ook voor de beach. Jammer voor deze pipo is dat met goede teams die voor het echie gaan dat vrijwel nooit het geval is.Dan is 25 minuten of meer per set heel normaal en zit je met je tijdvenster van 80-90 minuten naast |Job op de mestvaalt.

Nu switch ik weer even naar de buis, want er begint een all-asian damespotje, waarvan "in kringen" het gerucht rond schijnt te gaan dat die "gefixed" was om over 5 sets te gaan. Ben benieuwd.
Wie zei er ook alweer dat gokschandalen zich alleen in de lagere voetbalregionen ophielden?

2 opmerkingen:

  1. Ikzelf kan er niet tegen, als langere loopnummers in de beginfase constant uitgebreid en langdurig worden onderbroken voor weer een dikke Witrus, die zo nodig met zijn kogelstoten in beeld moet.
    Doe nou óf het een, óf het ander, vind ik.
    Totaal onbegrip, gekoppeld aan minachting voor de kijker, anders kan ik het niet zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die Bart.
    Inderdaad de contemporaine total adhd experience. Ze willen gewoon verhinderen dat je zelf wegzapt door je voor te zijn. Ook als je zelf niet schakelt moet je snel kunnen schakelen.

    Dan had je naast mij "www.eurovisionsports.tv/london2012/" goed gezeten. Ik heb een apart kanaal voor die dikke witrus gezien, zal wel breedbeeld zijn geweest. Ook voor drie keer verhinken, ook voor de 10km.

    BeantwoordenVerwijderen