2011-07-30

Rekenen aan wegschade

Hier een linkje naar een stukje in die Zeit waar het verschil tussen een personenauto en een vrachtwagen wordt uitgelegd.

Conclusie: een vrachtwagen mishandelt de weg 100.000 keer meer dan een personenwagen.

Daarnaast heeft het economische principe ervoor gezorgd dat overal voorraden werden geminimaliseerd. Volgens het JIT-principe worden nu veel-en-veel meer kleine vervoersbewegingen uitgevoerd die dus op een natuurlijke manier de keuze voor de vrachtwagen sturen.

Onze weg gaat dus steeds meer in rap tempo kapot. De A15 bv. is met de Betuwelijn totaal opnieuw geasfalteerd, maar begint nu alweer goten te vertonen. Het benodigde onderhoud zorgt door de enorm toegenomen drukte snel voor een verkeersinfarct. We moeten uit deze spiraal en geen alternatief moet ongebruikt blijven.

De techniek moet zorgen voor sneller onderhoud bij dezelfde kwaliteit en duurzamer wegoppervlak.
Duitsland heeft al een belasting voor vrachtwagens, u heeft vast wel eens die poorten over de weg met veel camera's gezien. Zwitserland zet steeds meer vrachtwagens die naar Italie gaan verplicht op de trein. Wij hebben de rivieren en de Betuwelijn, Belgie had/heeft de IJzeren Rijn.

Het moet duidelijk gemaakt worden wie deze maatschappelijke kosten veroorzaakt en dus over onze rug de winst pakt.
Volgens het principe "de vervuiler betaald" is het dus vrij logisch dat een belasting op vrachtwagens wordt ingevoerd om de toegebrachte schade te herstellen.

Het JIT-systeem wordt op die manier vanzelf economisch minder interessant gemaakt.
Dat is het enige dat echt zal werken.
Dat we dan die kosten weer via prijsverhogingen terugkrijgen is een ander verhaal.
Een constante eigenlijk, maar weer een stapje verder in de goede richting.

2 opmerkingen:

  1. Wat meer vrachtboten ziet best gezellig uit op het water ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, maar geheid dat je daar ook files kunt krijgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen