2011-11-10

Anticiperen op de motor, klik 1, klik 2

Alles heeft zijn beperkingen, dus daar moet je mee om leren gaan. Leer je onderwerp een beetje kennen en de snelheid waarmee dingen gebeuren. De camera is te traag om in de flits de actie te pakken, dan zorg je dat je eerder bent. Zet de camera op "continu schieten, scherp of niet". Bestudeer het object en de timing en ken de snelheid van je camera.

Geef de eerste klik op het juiste moment.
De camera gaat als een gek aan de slag om alles scherp te krijgen, maar dat gaat niet lukken. Toch klik. Geeft niet, want beeld is toch nog niet wat je wilt hebben.


Camera gaat als een gek verder met proberen iets scherp te krijgen.
Klik 2. Bingo.


Aan de twee plaatjes kun je wel zien welk deeltje ik heb uitgesneden. Ook is dit niet zo'n heel perfect voorbeeld, omdat ik iets als plaatje 1 helemaal zo slecht niet vind. Zo'n bal richting 1 van de hoeken met de blik erop gericht vind ik zelfs vaak visueel krachtiger dan plaatje 2. Het licht was hier ook dermate goed dat 1 er toch al lekker op zat.
Maar dit terzijde ;-)

Het kan natuurlijk makkelijk slechter aflopen, want topsporters spelen ook met de timing om tegenstanders een oor aan te naaien. Zie hiervoor de volgende plaatjes waar ik ook de boot inging. Even afgezien van de kleur, want dit was een donkere hal met veel-te-veel blauw wat de AF van mijn camera'tje ook wat parten speelt.

1

2

3 opmerkingen:

  1. voor de verdere dagelijkse beslommeringen
    - ik ben 1,5 kilo witte chocola armer
    Nou ja, ik heb het geld niet meer, maar de chocola wel. Zullen we het het witte goud noemen? De chocola heb ik natuurlijk binnenkort ook niet meer... Dat moge duidelijk zijn

    - Margin Call
    grappig dat de VK online een aardige recensie wijdt aan deze film terwijl de Guardien het in februari niet verder liet komen dan "A not-unentertaining excavation of".
    Zou de tijd toch alles veranderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je legt de lat wel erg hoog voor jezelf.

    Op zich niks mis mee, maar als je de "perfecte"plaat geschoten hebt valt er niets meer te verbeteren ;-P

    Witte chocolade?
    Geef mij maar puur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "als je de "perfecte"plaat geschoten hebt valt er niets meer te verbeteren"
    1.
    de perfecte plaat bestaat niet, het is altijd "de volgende", denk ik. Wat wel bestaat is verveling met een bepaald onderwerp en daar krijg ik bij tijd-en-wijle wel een beetje last van.

    2.
    Ik probeer een bepaald niveau van imperfectie te benaderen, zeg de tweede hemel. Voor echte toegang tot deze hemel is een additionele offergave van 13000 euro nodig.
    Dat zit er niet in.
    (Zoals bij alle offergaven is ook dit een eis opgelegd door de wereldlijke administratie, in dit geval de muggenzifters van de commerciele fotobureau's.)


    De wereld is echter groot genoeg voor een volgend onderwerp waar je weer struikelend onderaan kunt beginnen, bv. in een ander land...

    "Geef mij maar puur."
    Jij stond niet op mijn lijstje ;-)
    Wel wat dames van resp. 85, 49 en 26 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen