2011-10-29

Over gemiste fotokansjes

Scene 1
Een gesloten bedrijfspoort gemaakt van die stevige metalen spijlen. Daarvoor met de rug naar me toe twee bouwvakkers. In kleurige bedrijfspakken met helm op, papier in de hand. Aan de andere kant een lege parkeerplaats met vijf meter achter het hek een pallet met bouwmateriaal. Je ziet ze denken "wat nu?".

Dat lukt dus niet, ineens op de rem, uitstappen en dat goed op de plaat zetten.

Scene 2
Rijdend langs de Betuwelijn komt me langzaam een lange goederentrein tegemoet. Met de "pan-techniek" kun je een bewegend onderwerp scherp pakken terwijl de achtergrond vaag wordt. Tegenwoordig heb je echter ook van die kleine camera's die een swipe-panorama kunnen maken. Je maakt een beweging met de camera. Die maakt dan continue foto's en de software plakt alles automatisch en goed aan elkaar en je hebt een brede panoramafoto.
Zou je dit dan ook van achter naar voren bewegend op die voorbij rijdende trein kunnen loslaten, zodat je de hele trein kunt "pannen"?

Minpuntje Nikon D7000
Een punt dat veel lof kreeg in deze camera was de mogelijkheid om er twee geheugenkaartjes in te doen. Dat heb ik de laatste paar keer dus ook gedaan. Standje veel geheugen om nog meer te kunnen schieten, bv. als er twee wedstrijden na elkaar zijn.

Ik ben er niet tevreden mee en gebruik het dus niet meer.
Oorzaak is het rekenen. Digitale foto's hebben allemaal een andere grote, ook die 14-bits RAW dingen die ik gebruik. Om te bekijken hoeveel plaatjes er op een geheugenkaartje passen gebruikt de camera dus een gemiddelde waarde. Met mijn 16Gb kaart geeft mijn camera aan dat ik 449 foto's kwijt kan. Laat maar lullen, ik ben al een keer met 730 opnamen thuisgekomen.

Stop ik er twee kaartjes in dan krijg ik problemen, snelheidsproblemen.
Komt ik in de buurt van die denkbeeldige 449-grens van de camera, dan gaat hij bij elk beeldje rekenen of het er nog wel bij kan of dat hij naar kaartje twee moet gaan schrijven. Ik schiet zes beeldjes per seconde.... en dan dus niet meer.
Die zakjapanner kan niet zo snel rekenen.
Traag als dikke stront, camera slaat vast en ik ga echt acties missen.

Het blijft een amateurcamera die de snelle maar dure processoren van de professionele toestellen mist.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten