2012-09-23

Hollandse subtob met subtop camera

Weer even thuis. Kleine vakantie, de eerste sinds bijna een jaar. 
Wat doe je dan met je stomme kop? Je bezoekt een paar wedstrijden om te kijken hoe het volleybal er ondertussen in de subtop voor staat. En om jezelf weer even te testen natuurlijk. Hoe ging dat ook al weer in zo'n lokaal sporthalletje waar een giraffe niet rechtop kan staan en waar ze nog niet hebben gehoord dat de gloeilamp is uitgevonden.
Kort samengevat, het is en was behelpen. Het volleybal was niet om over naar huis te schrijven.

De subtopcamera voldoet nog steeds. Ik moet werken voor m'n plaatjes, zowel bij het schieten als in de nabewerking, maar de acceptabele plaatjes blijven komen. Topcamera's doen dat veel beter, maar dan moet je naar keuze 1200 of 4400 euro meer neertellen voor een FX camera met een veel grotere en dus gevoeligere chip.

Nikon heeft zojuist een goedkope nieuwe FX camera uitgebracht, de D600. Een beetje vent als ik krijgt dan even jeuk. Zal ik nu de stap maken? De verhalen zijn natuurlijk superlatief, duh. Beeldkwaliteitje extra-ordinair, als je de folders en de metingen mag geloven. De DXO-Mark van de chip schijnt zelfs op dit moment de tweede in de wereld te zijn. Drie keer zo veel punten bij hoge iso als mijn subtobbertje, beter als digitale medium-formaat achterwanden van 30.000 euro.

Ik zou er maar niet teveel geloof aan hechten, want dit gaat om rekenen in spreadsheets en niet om foto's.
Zo'n digitale Hasselblad staat er bv. om bekend dat hij zeg 16.000 verschillende huidtonen kan weergeven, terwijl dat bij zo'n Canon/Nikon spiegelreflex op 256 blijft steken. Zo'n verschil maakt je een beetje triest.  Alleen daarom al fotograferen de reclamemensen met die dingen. Ik zie het niet in die DXO-Mark score terug, maar wel in de foto's. Jammer maar helaas.
Voor mij dus geen D600, want het verschil met mijn D7000 gaat marginaal zijn.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten